Utorak, 11. ožujka, 2014. Komentiraj

Intervju s poduzetnicom – Renata Pavletić Mužak

Intervju s poduzetnicom – Renata Pavletić Mužak

Pružila nam se prilika da razgovaramo s poduzetnicom Renatom Pavletić Mužak, direktoricom tvrtke ESKA d.o.o. S Renatom smo razgovarali o njenom poslovnom razvoju kao i o poduzetničkim vodama kojima uspješno plovi.

Za početak Vas molimo da nam kažete nešto o sebi.

Direktorica sam tvrtke ESKA d.o.o. i ujedno i suvlasnica. Tvrtku ESKA d.o.o. osnovala sam 2007. godine, a nedugo nakon toga pridružio mi se i kolega Davor Perkovac kao član društva. Volim posao konzultanta u organizaciji i poboljšanju poslovanja, no još mi je draži taj posao u vlastitoj tvrtki jer, osim za postavljanje organizacije, direktno sam odgovorna i za provedbu istog pa samim time i za rezultate. U ESKI imam priliku odraditi sve dijelove procesa upravljanja od početka do kraja, učiti na rezultatima i slaviti rezultate zajedno sa svojim kolegicama i kolegama.

Kada i kako ste se odlučili uploviti u poduzetničke vode? Kako je izgledao vaš poslovni razvoj?

Oduvijek me interesirala organizacija, standardizacija, upravljanje i nikad mi nije bilo teško biti odgovorna za aktivnosti i poslove koje sam preuzela. Samoj sam sebi postavljala vrlo visoke kriterije za sve svoje zadatke, a tako sam se ponašala i prema drugima. Mislim da je upravo to razlog zbog kojeg sam 2007. godine osnovala ESKA d.o.o. Pojašnjenja radi, na većini poslova koje sam obavljala prije osnivanja vlastite tvrtke radila sam vrlo intenzivno, gradila i usavršavala vlastite kompetencije te surađivala s kolegama kako bismo stvorili što kvalitetniji, kompetentniji i profitabilniji tim, dok istovremeno moji nadređeni nisu na sebe preuzimali barem jednako odgovornosti i inicijative. U takvoj neravnoteži odgovornosti, znanja i predanosti nije moguće raditi. Kad mi je to postalo jasno i kad sam shvatila da takvi odnosi vladaju u velikoj većini hrvatskih tvrtki, odlučila sam osnovati svoju tvrtku u kojoj će voditelji tražiti od zaposlenika odgovorno i kvalitetno izvršenje posla, ali istovremeno činiti sve kako bi to zaposlenicima i omogućili. Tako se rodila ESKA!

Odmah po završetku fakulteta zaposlila sam se u tvrtki u Zagrebu koja je željela zagaziti u nišu ERP softvera. To je bilo u drugoj polovici 90-tih godina prošlog stoljeća J. Imala sam sreće jer je tvrtka u početku intenzivno ulagala u svoju novu granu poslovanja te sam prošla obuku u trajanju od godine dana na projektima na najpoželjnijem tržištu na svijetu u to vrijeme, u SAD-u. Sve ostalo je povijest.

Možete li nam reći nešto više o poslu koji trenutno obavljate?

ESKAESKA je Microsoft partner. Ujedno imamo i potpisan ugovor s Microsoftom za izradu lokalizacijskog paketa za Microsoft Dynamics NAV ERP za hrvatsko tržište. Glavni je fokus tvrtke savjetovanje u organizaciji i upravljanju poslovanjem te implementacija i održavanje Microsoft Dynamics NAV softvera u hrvatskim tvrtkama kako bi se postavljeni organizacijski i upravljački standardi mogli i održati. Dodatno smo uočili da postoji nedostatak kvalitetnih računovodstvenih usluga na tržištu, koje se mogu primijeniti u varijanti kooperativnog rada s korisnikom usluga, te smo odlučili ponuditi i tu uslugu za korisnike naših usluga.

Kako je biti žena poduzetnica u IT svijetu te kako usklađujete vaše dnevne obveze s onim poslovnim?

Često odgovaram na ovakva pitanja i moram priznati da mi je teško naći pravi odgovor, a reći ću vam i zašto. Mislim i potvrđujem iz vlastitog iskustva da nema razlike između žena i muškaraca u IT svijetu. Nikad nisam osjetila bilo kakav vid diskriminacije od strane kolega, partnera ili korisnika zato jer sam žena, osim nekih sporadičnih ispada kojima stvarno ne pridajem nikakvu važnost niti mislim da o tome treba pričati.

Za usklađivanje poslovnih obveza s onim privatnim potrebno je jednako truda ženama i muškarcima, ukoliko su odnosi postavljeni na stabilnim temeljima. Naprosto ne dopuštam bilo kakav drugačiji odnos nego ravnopravan, bilo u poslovnom, bilo u privatnom odnosu. Vjerojatno je to stvar kriterija, stava i zrelosti.

Najveći problem mladim obiteljima je infrastrukturna podrška u smislu radnog vremena vrtića, škola i sličnih institucija bez obzira kojim poslovima se članovi obitelji bavili. Problem je u tome što ne prate radna vremena i obveze koje roditelji imaju u obavljanju svojih poslova te dijelom otežavaju fokusiranje ljudi na obavljanje svojih poslova. Mi smo imali podršku naših roditelja koja je neprocjenjiva i zbog koje mi je bilo jednostavnije posvetiti se gradnji svoje karijere i karijere svojih suradnika.

Koji su najveći problemi koje kao poduzetnica susrećete u IT svijetu?

IT je zadnja karika u upravljanju procesima u poduzeću, te ujedno prva karika u planiranju upravljanja procesima u poduzeću. Na žalost, na hrvatskom tržištu se mahom od IT-a očekuje besplatna implementacija softvera kojeg nije potrebno platiti, koji je savršen i koji radi umjesto ljudi sam od sebe te u koji više nikad nije potrebno ulagati. Naš najveći izazov je uspjeti usprkos okolini u kojoj živimo.

Veselimo se svaki put kad upoznamo racionalnu i hrabru tvrtku, koja misli drugačije i s kojom možemo ugodno surađivati. Takve tvrtke upoznajemo sve češće i to nam se sviđa iako bismo htjeli da je trend malo strmiji.

Što je to što vas najviše motivira da svaki dan napredujete?

Ono što mene i sve nas u ESKI motivira je želja da svakim danom budemo bolji što je utkano u našu misiju i viziju. Misija je omogućiti našim korisnicima, našim partnerima i nama poslovanje bez stresa. Vizija je 8-8-8. Želimo i ostvarujemo ravnotežu rada, zabave i odmora za sve nas zaposlene u tvrtki ESKA d.o.o.

Također svim nevjernicima želimo pokazati da se može vlastitim rukama i vlastitom pameću pošteno zaraditi i pošteno živjeti.

Za kraj, imate li savjet za ostale žene koje bi se htjele okušati u IT poduzetništvu?

I za žene i za muškarce imam isti savjet: ne bojte se učenja, razmišljanja, odgovornosti i drugih ljudi i bit će sve OK.

Ne odustajte kao što nije odustala ESKA bez obzira na sljedeće:

  1. O poslodavcima. Za vrijeme koje smo prisutni na tržištu su se u poslovanjima hrvatskih tvrtki dogodile značajne promjene. Promjene vidimo kroz vrstu i kvalitetu zahtjeva koje pred nas stavljaju naši korisnici. Uprave tvrtki svakodnevno pojačavaju svoje znanje iz područja financija, kontrolinga, računovodstva i općenito organizacije poslovnih procesa te samim time imaju detaljnije zahtjeve za navedene procese, a zajedno s time idu i detaljniji i zahtjevniji zahtjevi za podršku poslovnim procesima. Iako su promjene u upravljanju tvrtki u Hrvatskoj značajne, mišljenja smo da bi trebale biti još brže i kvalitetnije. Također, mislimo da uprave hrvatskih tvrtki ne posvećuju dovoljno pažnje organizaciji radnih mjesta, postavljanju ciljeva i odgovornosti za pojedino radno mjesto i zahtjevima za detaljno poznavanje poslova (u smislu poznavanja zakonskih okvira, uobičajene prakse, trendova i sl.) koje njihovi radnici obavljaju te postoji neki trend „lutanja“ radnika u smislu znanja i obavljanja svakodnevnih poslova. Ova problematika se odražava na tijek projekata, ali smo do sada uvijek uspjeli kompenzirati navedene nedostatke i uspješno završiti svaki započeti projekt implementacije NAV-a.
  2. O državnim institucijama. Što se pak države tiče, smatramo da ministarstva i Vlada nemaju osjećaja i saznanja što se stvarno na tržištu događa. Ne bih htjela ponavljati stvari kojih su puni mediji u vezi s velikim porezima i sličnim temama jer je to samo posljedica puno dubljih problema koje u Hrvatskoj imamo i za koje očekujemo da nam Vlada osigura okvire kretanja. Dakle, mi ne očekujemo da država radi umjesto nas, da proda naše proizvode i usluge umjesto nas, da naplaćuje naša potraživanja umjesto nas, ali očekujemo da nam osigura podršku prvenstveno u pravnom i poreznom sustavu te općenito u jednostavnijim i stabilnim zakonima i pravovremenim zakonskim promjenama. Očekujemo od države stabilno, pravovremeno i  transparentno komuniciranje namjera i promjena kako bismo i mi imali vremena za usvajanje istih u poslovanju i kako bi nam promjene bile operativni trošak, a ne velike investicije te očekujemo da se osigura ubrzavanje i povećanje kvalitete svih pravnih i administrativnih procesa vezanih uz poslovanje trgovačkih društava. Opet ponavljam, svjesni smo veličine problema, svjesni smo veličine naših zahtjeva i ne očekujemo promjene preko noći, ali problem je u tome što ne vidimo apsolutno nikakve promjene u pozitivnom smjeru. Istovremeno bismo htjeli da svi postanu svjesni činjenice da kroz poreze i doprinose koje plaćamo vrlo skupo svaki mjesec mi plaćamo državu da nam osigura normalno funkcioniranje, a to ne dobivamo. Odnos plaćenog i dobivenog nije u ravnoteži.
  3. O bankama. Kod banaka nismo naišli na susretljivost niti oko praćenja razvoja našeg poslovanja, niti u domeni praćenja naših projekata kod korisnika. Jednostavno nema interesa za projekte ove veličine. Administracija koju je potrebno provesti radi konzumiranja neke od bankarskih usluga je toliko velika da bismo trebali imati zaposlenog radnika, ako bi bilo dovoljno, samo za tu vrstu posla i to nam nije isplativo. Nadalje, osiguranje koje banke traže za bilo kakvo financiranje ne smatramo adekvatnim.  No na tržištu se pojavljuju druge tvrtke koje se bave nekim oblicima financiranja kao što je leasing IT projekata te tvrtke koje nude najam opreme za poslovanje. Spomenute tvrtke nam ulijevaju nadu da će se dogoditi veće promjene i na polju financijske podrške i na poboljšanju softverske podrške poslovanju tvrtki.

 

Podijeli s prijateljima

Ostavite komentar

  1. Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena s *
  2. Možete koristiti sljedeće HTML tagove i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Real Time Web Analytics